Menybar

torsdag 11 november 2010

ROBINSON-ROBBAN FRÅN SMURF TILL NINJA TURTLE

Apropå Lindas (i Ensam mamma söker ) brev till mig i förrgår, har jag de senaste dagarna funderat lite på det här med att vara kändis. Är det bra, eller dåligt? Fördelar kontra nackdelar. Och väger det positiva upp mot det negativa?
En fullständigt okänd person, som Lilla Frun, kommer ju aldrig få veta, men dock hindrar det mig inte att spekulera! (som vanligt)

But first, some facts:
Enligt wikipedia är ordet kändis ett slanguttryck för en person som är känd av stora delar av samhället.

Tidningarnas löpsedlar ger
kändisarna gratisreklam!

Det är framför allt massmedia som gör personer till kändisar. Ju mer det skrivs om en person i pressen, eller personen visas på tv, eller hörs på radio desto mer (väl) känd blir personen. Några branscher med många kändisar är politik, underhållning, kultur, massmedia och idrott. Alltså är ordet, i Sverige i alla fall, inte knutet till vilket yrke kändisen har, utan bara ett uttryck för att många känner till personen.
I Norge t.ex. är betydelsen mycket snävare och ordet används bara för mediekändisar.
Vi har många olika sorters kändisar. En personen som bara är känd inom en viss ort eller kommun är en lokal kändis.Är man känd bara i sitt hemland, men inte utomlands är man en nationell kändis. Och vet hela världen vem man är, är man en internationell kändis.

Hörde att Robban fått barn. Blev det en smurf
eller Lilla Blå?
I kändisvärlden finns också sk. B-kändisar. Detta är ett förolämpande ord för personer som gör allt för att hålla sig kvar i rampljuset. Alla kommer väl ihåg Robinson-Robbans desperata försök att om och om igen skapa rubriker om sig själv för att bli debatterad och omtalad! (se klipp från 2010 sist i inlägget)
Även  Linda (Thelenius) Rosing har kallats B-kändis men frågan är om hon faktiskt inte tappat B-enet på vägen och bara är en kändis i dag.

Lilla Frun har inte riktigt fattat begreppet C-kändis dock!
Är det B-kändisar som INTE gör vad som helst för en löpsedel, men heller egentligen inte presterat något. Typer som dokusåpakändisar från t.ex. Bonde söker Fru, Biggest Looser, Lyxfällan osv?
För att ytterligare djupdyka i begreppen, valde jag att titta lite på svenska kändisar inom media-genren. (I ett senare inlägg ska jag skriva om kändisar inom politik och idrott. Håll utkik) Bloggtopplistorna säger en del om vilka kändisar som "är på topp" i bloggvärlden, just nu.Här kommer några exempel:
Nemo från Kungarna av Tylösand är väl en typisk B eller C- kändis. (Om man nu kan kalla honom kändis överhuvudtaget. Vet alla ens vem han är?) I vilken grupp han hamnar beror väl på om han kommer göra fler galna saker i framtiden för att få "stanna" kvar som kändis överhuvudtaget. Killar som honom, som egentligen inte gjort något utom att medverka i Blask-TV glömmer man ju ganska snart!
Magdalena Graaf är väl en nationell kändis med internationella inslag (tänker framförallt på hennes hjälparbeten i fattiga länder och ”The Graaf Sisters Children Centre” ). Mycket duktig flicka som hade många mot sig i starten men som nu är en etablerad kändis med många järn i elden!)
Fantastiskt charmiga Maria Montazami
Carolina Gynning började sin karriär som mycket omtalad B-kändis, men med raketfart satte hon sedan kurs på det nationella kändisskapet. Och hon har verkligen lyckats. Som jag skrivit i ett tidigare inlägg tycker jag att Carolina är en av Sveriges vackraste kvinnor.Och hennes yttre i kombination med talang, intelligens och humor har tagit henne långt. I dag kan hon vraka och välja mellan mediauppdragen som erbjuds henne.
En annan underbar kvinna på samma tema är Maria Montazami. Hon blev också känd som dokusåpadeltagare, och visst är hon väl för härlig! En underbar kvinna som inte bara är snygg, hon är dessutom charmig, glad, sprallig och verkar vara världens bästa mamma! Att hon dessutom är rik måste ju bara vara ett plus i kanten! Det tar emot att behöva säga att Maria nog, i dag, väl är en B-kändis, (utan behovet av att göra vad som helst för att stanna i rampljuset), men jag skulle inte hålla för otroligt att vi snart kommer kalla henne, bara rätt och slätt, kändis!
Det var några av bloggvärldens kändisar som ofta verkar vara resultat av en dokusåpa medverkan!

I skvaller tidningar som t.ex. Hänt i veckan, dominerar de "dokusåpakändisar" som är aktuella på TV just nu.
Här kan vi bl.a. läsa om årets Idoler, som t.ex min personliga IDOL-favorit Andreas Weise , alltid lika glada och charmiga Johan Ivarsson i Bonde Söker Fru, och Ensam mamma Petra såklart. Vacker som en dag, glad som en lärka, och charmig som få!
Deltagarna i "Så mycket bättre" är ju kändisar av hög klass allihop och behöver väl inte någon vidare presentation. Thomas di Leva och de andra medverkande i programet är alla sångare och en del är nationella kändisar medan andra är internationella kändisar.
Gulliga Petra i Ensam mamma söker 2010
Visst är det väl ändå lite konstigt, eller kanske inte förästen, att TV:s dokusåpor och realityprogram får en sådan enorm genomslagskraft för deltagarna. En del av de medverkande i t.ex Idol är för alltid kändisar, både nationellt, som t.ex. Danny, som jag skrivit om tidigare och Agnes ,som jag också skrivit om tidigare , som har gjort stor karriär även internationellt!

Vi har många svenska internationella kändisar att vara stolta över. Alla fyra medlemmarna i ABBA, så klart, och artister som Robyn, E-type Marie Fredriksson och Per Gessle i Roxette och många många fler!

Skitsnygga Andreas Carlsson spelar väl i en liga för sig, speciellt som många kändisar har Andreas att tacka för sina karriärer och hitlåtar! Andreas senaste hit "All I need is you" till förmån för Unicef kan du lyssna på i ett tidigare inlägg som Lilla Frun skrev om Andreas.


Det var lite om olika kändisskap. I mitt nästa inlägg kommer jag spekulera om fördelar kontra nackdelar med att vara kändis!
Ha en skön kväll!
Mvh Lilla Frun



Se kändiskåta Robinson- Robban göra ALLT för att bli känd.
Här i Talang 2010, förvandlad från Smurf till Ninja Turtle.

intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

dagens vadå? sa...

asså jag förstår inte varför han aldrig ger upp, Robban.. sjuka människa..

hoppas du har en fin kväll!!

dagens vadå? sa...

Hej. God morgon!
Tack igen :-)
Första gången i mitt liv tror jag som jag ens köper en mobil så ja känner mej värd den :-)
eftersom jag anser mig vara helt okvalificerad för nya jobbet så början intern utbildningen på tisdag, håller på i 2½ vecka, sen fr.o.m. dec börjar de på riktigt då! känns skrämmande.. men de går nog säkert bra. skall bara komma på hur jag skall pussla ihop de med mina andra två jobb och min familj... hmm hur gör man?
kameran, de blir nog en eos 550d :-) framåt jul!
vad gör du när du inte bloggar?

Dunken.se
http://lillafruns.blogspot.com/