Menybar

fredag 12 november 2010

MIN MAMMA ...EN MYCKET ANSVARSFULL KVINNA!


I bland kan det vara väldigt ansträngande
 att vattna blommor!
Så här på fredagsförmiddagen tänkte jag roa er med en berättelse om vad min lilla, älskade mamma råkade ut för, för ett tag sedan.
Min mamma hade fått i uppdrag att vattna sin väninnas blommor när hon och hennes man skulle resa bort. Väninnan ville dock att mamma kom dit ett par dagar innan, så hon fick förklara hur larmet i huset fungerade.
Min mamma åkte hem till de och väninnan berättade att väl man öppnat dörren och kommit in, hade man någon minut på sig att trycka in den rätta koden på larmpanelen, och sedan var huset "avlarmat".
Hon berättade vidare att larmet reagerade på rörelser i huset, dock kunde vännens lilla hund röra sig fritt i huset utan att larmet gick i gång. (de kunde alltså ha larmet på när de var borta och ändå lämna hunden hemma.)
OM larmet skulle gå, skickas en signal direkt till larmföretaget som åker ut till huset, snabbt som ögat!
Min mamma fick koden, men när hon, någon vecka senare, skulle in i huset för att vattna, fungerade inte koden hon fått av väninnan. I panik tänkte mamma: "Oj, oj, oj, nu har jag bara någon minut på mig innan larmet går och larmföretaget gör en utryckning. Vad ska jag göra?"
Min mamma, som är en mycket handlingskraftig kvinna, tänker då tillbaka på samtalet med sin vän, veckan innan, och kommer på att vännen ju berättat om sin hund som kunde röra sig fritt i huset.
Sagt, och gjort, min lilla mamma med ryggproblem och dåliga leder, kastar sig ner på golvet. Hon kryper runt i hallen, som en hund, någon minut för att se att inte larmet går i gång på hennes rörelser. När det förblir tyst i
 huset kryper hon, nöjd med sig själv, ut i köket, där hon ser vattenkannan på köksbänken. Hon sträcker, mycket mycket försiktigt upp handen, grabbar vattenkannan och lyckas, på något mirakulöst sätt, liggandes på golvet, tryckt mot underskåpet försiktigt sträcka upp handen och fylla på vatten i kannan. Ser ni henne framför er? Bra!! Hon kryper och ålar sedan från rum till rum och vattnar ALLA väninnans blommor. Det var ju det hon lovat att göra! (Mycket ansvarsfull mamma jag har)
Nöjd med sig själv krälar hon, när hon är färdig, ut i hallen, kryper ut genom dörren, låser och åker där i från.
En kort stund därefter, när hon sitter, (alldeles förstörd i kroppen) i bilen, på väg hem, ringer väninnans man på mobilen. "-Nej, men hej, säger min underbara mamma glatt. Jag var just hemma hos er och vattnade blommor!" Väninnans man svarar: "- Jo, jag hörde det! Larmbolaget ringde. De hade fått in ett larm från vårat hus, och på övervakningskamerorna kunde de se en dam kräla om kring på golvet och vattna blommor. De valde att inte ringa och meddela mig förrän du vattnat klart, eftersom de inte har haft så roligt i hela sitt liv!!!"
Min mammas (numera föredetta????) ,goda vän, hade glömt att tala om att larmet var ett sk. tyst larm, och att hela huset var videoövervakat, men direktöverföring till larmbolaget.
Det hade så klart varit stört kul om jag hade haft den där videofilmen från larmbolaget,  och kunnat lägga upp ett klipp på det här, men ska jag vara ärlig är det alldeles för pinsamt att ringa larmbolaget och erkänna att det är min mamma. Dessutom skulle det inte förvåna mig om klippet redan ligger uppe på youtube. Har inte vågat kolla!
intressant    Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

7 kommentarer:

Den sömnlöse sa...

Oj, har inte skrattat så mycket på länge!!!! Helt fantastiskt!!!

Sofie sa...

ha ha ha... Vilken härlig mamma/blogg :)

Martina sa...

Haha tack för den såhär på fredags kvällen :-P

Åsa Hellberg sa...

Vilken underbar historia och vilken härlig mamma du har:)

eantonia sa...

hahaha ja jag skulle allt vilja se videon :D
svar: Vad kul att du förstod!! Har du hittat nå många fina nya teckensnitt nu då? :)

Dagens film m.m sa...

hej!
haha stört kul :-)

Slangsnabben sa...

Jag kan se din mamma framför mig. Ännu roligare blir det då jag känner din mamma sedan tidigare. Jag hade nog betalat en slant för videoklippet.

Dunken.se
http://lillafruns.blogspot.com/