Menybar

onsdag 24 november 2010

UNG OCH BORTSKÄMD ELLER UNG OCH BLOGGSKÄMT?

I går skrev Lilla Frun ett inlägg om Jerry i "Ung och Bortskämd", eller "Ung och Bloggskämt" som jag kallar programmet.

Är Jerry "Ung och Bloggskämt?
 För serien har ju fått oss bloggare, och många andra, att verkligen gå i taket när det finns så mycket "roligt" att skämta om i serien. Här skriver jag t.ex. om att Dezirée är gravid, och här om att Jerry tappar andan när han drar timmerstockar.

Men, nu visar det sig att Jerry kanske inte var så blyg och intetsägande som vi trodde. Kanske bor det en mer framåt kille bakom den där beiga tröjan, röda håret och  de små fräknarna än vad det först såg ut som.


Jag kallade Jerry för Trötter!
Fy skäms på mig!
 I en artikel i Aftonbladet i dag, säger Jerry att han inte alls är blyg. Bara avslappnad och lugn. Lilla Frun tänker att skulle han bli lugnare skulle han väl somna stående. (I mitt förra inlägg kallade jag Jerry för Trötter. Ska jag skämmas nu?)

Bevisar Jerry att han är oblyg och framåt genom att berätta om de olika statistroller han haft, i flera kända TV-program? Ja, kanske. Eller inte?

Jerry Lahjalahts högsta dröm är att bli skådespelare inom film och tv.
Sedan hans tid i ”Ung och bortskämd” har han fått ett 20-tal statistroller.
Under inspelningen av programmet säger Jerry att han var ovan med kamerorna och miljön, men efter att han tränat sig under inspelningen av serien fick han mer vana och är nu mer avslappnad. ( Och det kan säkert stämma. Övning ger färdighet)

Jerry är tydligen flitig med att söka statistroller och hans flit har gett resultat.
I senaste avsnittet av SVT:s humorserie ”Grotesco” (som sändes i måndags) syntes Jerry i en statistroll i inslaget ”Tänkvärt” – en parodi på ”Debatt”.
Jerry berättar i artikeln i Aftonbladet att han medverkat i flera reklamfilmer för teleoperatörer, en finsk
 långfilm, en musikvideo och flera roller i SVT-serier.

När allas vårt älskade program ”Solsidan” kommer med nya avsnitt till våren, figurerar tydligen Jerry som statist. Och även i filmserien ”Drottningoffret” som sänds runt runt jul, finns Jerry med.

På bio är filmen "Cornelis" aktuell och även här dyker Jerry upp. Håll utkik precis efter att hans Cornelis båt har sjunkit. Då står jag på bryggan, säger Jerry. Klippet varar i ungefär 2 sekunder så det gäller att hänga med!,

Tydligen har Jerry gått en kurs i stand-up. Men det var nog innan "Ung och Bortkämd" gissar Lilla Frun, som inte tyckte att Jerry var någon "spellevink" i programmet precis.
Eftersom Jerry verkligen vill satsa på att bli skådespelare och få större roller har han eventuellt planer på att gå någon teaterskola, och till våren blir det kanske en improvisationskurs.
Go Jerry, säger jag!

Enligt Jerry var han sig själv i programmet och SVT har inte vinklat honom annorlunda än hur han verkligen var vid inspelningstiden. Men enligt Jerry blev han förändrad av inspelningen av "Ung och bortkämd" Han säger att han tagit tag i städningen i sin lägenhet, och att inte behöver mammas hjälp lika mycket längre. Han vill klara sig sjäv.

Och visst låter det nästan för bra för att vara sant?

Eller? Jag vet ju inte exakt när programmet egentligen spelades in, men eftersom det är snö på bilderna borde det väl varit tidigt i våras. Vi tror att det var i januari, februari säger vi. Det är alltså 10 månader sedan.

Jerry hade ju säkert intresset av TV, skådespeleri, och medverkan i TV redan innan sin medverkan i "Ung och Bortskämd" annars hade han väl inte sökt från första början, eller hur?
Han var sedan med i programmet, vad då, högst ett par veckor? Hur kan det ha påverkat honom så till den milda grad att han helt genomgått en personlighetsförändringa grandis? På 10 månader, och ett par veckor i programmet. Nä,det låter för bra!

Det är väl klart att han måste gå ut och säga att mamma inte längre är där och städar och fixar matlådor osv. Annars skulle ju alla runt omkring honom tracka honom till max. Han är nog inte så dum, trots allt, den där Jerry, utan han fattar nog att om han ska få några större roller, då måste det åtminstone framkomma att jag numera klarar mig själv. Vem skulle annars anställa honom?

Är det "Blyger" Jerry, eller inte?
Själva medverkan, som statist i olika program, tyder väl egentligen inte på att han INTE skulle vara blyg. Massor av kända skådespelare, stand-up artister och sångerskor, berättar ofta "ut" om hur blyga de är.
Just som skådespelare, tror jag det är väldigt vanligt att man innerst inne är väldigt blyg. Och som skådespelare blir man ju någon annan. Man spelar en roll. Det är ju inte den "verkliga", blyga personen publiken tittar på, utan karraktären som rollinnehavaren spelar.
Därför tror jag det är lättare för "den blyge" att klä i sig en roll på scenen eller framför kameran. Det blir liksom som en flykt från sig själv.

Enligt Lilla Frun, syns det klart och tydligt att Jerry både är blyg och nervös i vissa scener i programmet. Det lyser illröda små cirklar på hans kinder. Han ser stundtals allt i från lugn och avslappnad ut.

(Det känns som Jerry har flera alterego i Snövit och de sju små dvärgarna. Trötter och Blyger har jag redan avverkat, men även Kloker kan han säkert vara. Butter stämmer väl in, lite då och då, tycker jag, precis som Glader, för stundtals glimtar det ju till även på vår lille Jerry! Sen har vi Toker och jag kan inte säga vad det är, men den här lille dvärgen passar väl nästan Jerry bäst?
Den sista lille dvärgen Prosit kommer nog Jerry likna om inte mamma kommer och dammsuger!)

Dock måste jag säga att jag blev lite förvånad, i måndagens program, när de skulle "knacka dörr" Jerry höll sig i bakgrunden, när de andra ringde på, men när han knuffades fram, tog han chansen. Han spelade rollen som "insamlare för Radiohjälpen" mycket bra!
Efter att ha läst dagens intervju i Aftonbladet är jag mer än övertygad om att Jerry är lika blyg och tillbakadragen som jag trodde från början, men att han antagligen är en rätt så duktig skådespelare, och spelar sina roller väl!
Och det, Jerry, är värt mycket beröm!
Det är ju en större prestation att våga agera inför andra om man är blyg, än om man är väldigt framåt och gillar att synas. Jag är också övertygad om att skådespeleriet blir så mycket bättre när skådesplaren själv tror att de är sin rollfigur.

Det är modiga människor som ger sig efter sina drömmar och dit verkar ju Jerry att höra!
Kanske drömmer Jerry om stora roller i Hollywoodfilmer. Han kanske drömmer om att bli en världskänd megastjärna med lyxhus, bilar, hur mycket pengar som helst och så klart....det viktigaste av allt.....en alldeles egen HEMHJÄLP! 

Jerry och de sju små dvärgarna!
intressant   Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,


Läs hela intervjun i Afonbladet här

Inga kommentarer:

Dunken.se
http://lillafruns.blogspot.com/