Menybar

söndag 7 november 2010

VAD ÄR EN HOT-NOT?

Apropå mitt förra inlägg Hellre okänd än ökänd tittade jag runt lite på andra bloggar. Det är övervägande unga tjejer med blonderat hår, jätte tuttar och läppar som sugfiskar vars bloggar toppar bloggportaler och bloggtoppar i Sverige. När man läser deras bloggar förstår man att det inte är deras intelligenskvot som gjort de kända. Deras IQ- nivå ligger nog inte på några topplistor,är jag rädd!

Dessa unga bloggerskor har en sak till gemensamt, förutom sina plastikoperationer, och det är att deras bloggar alla är väldigt provocerande. De gör sig osams med andra kända bloggare, pratar skit, hissar och dissar. De skriver alla mycket om hur snygga de är, (inte!) var de är VIP, var de har blivit fotade och av vem, hur mycket pengar de spenderar på kläder, smink och party. Livet handlar om att festa, synas och få uppmärksamhet. ( Man undrar såklart var deras föräldrar är i allt det här och om det kanske är brist på mammas och pappas uppmärksamhet som får dessa unga flickor att helt tappa konceptet...)


Allting handlar om att vara så provocernade som möjligt, skapa rubriker och chocka. Allt för att få så många läsare (läs uppmärksamhet) som möjligt till sina bloggar, och hålla sig kvar på topplistorna. De gör sig osams med vänner, förnedrar sig och blir hatade. Inga större, seriösa företag vill ha sin reklam på deras bloggar och bli förknippade med de. Dessa unga "lycksökerskor" förstör för de mer seriösa bloggerskorna, och ger bloggerskor som Kenza , Katrin Zytomierska , Blondinbella mfl. dåligt rykte.

En av bloggarna jag tittade på, ligger högt på privata bloggarna på Bloggportalen Detta är en tjej som endast 16 år gamal, 2007, startade sin blogg. 2009 blev hon en av Sveriges största bloggerskor och nu som 20-åring, är hon ökänd!
Att den här tjejen har förstorat läpparna, brösten, fyllt ut kindbenen, ändrat formen på sin näsa, panna och haka, måste väl ändå ses som ett tecken på extremt dåligt självförtroende. Om man är så ung, och är så otroligt missnöjd med sitt utseende kan man ju bara beklaga. På en bild som hon har på sin blogg förstår man tydligt vilket enormt behov av bekräftelse tjejen har. Hon poserar framför kameran med sina enorma, förstorade bröst (ser helt sjukt ut) halvt hängande utanför den minimala toppen, och ovanför bilden frågar hon, helt seriöst "- Ser mina bröst stora ut på den här bilden?" Snacka om att vilja få bekräftelse.

Egentligen tycker jag synd om dessa unga tjejer. Hur ung och naiv är man inte i den åldern. De lever i nuet utan planer för morgondagen. De här tjejerna är för unga för att begripa sitt eget bästa. De ser bara pengar, kändisskap, fester och party just nu. På sina bloggar fördummar och förnedrar de sig själva och tror att de här Guds gåva till mänskligheten. Men vad tror de att detta ökändisskap kommer ge de för framtid? Om ett par år, när de ínte längre är så unga att deras ålder är en förlåtande egenskap, när ingen vill synas i deras sällskap för de är för pinsamma, när de gör galnare och galnare saker för att få tillbaka sina läsare, när ansiktet är lika sönderopererat som Micheal Jacksons, när silikontuttarna förlorat formen, pengarna är slut, ingen rik, äldre man bekostar nya skönhetsoperationer (för männen har nya yngre förmågor att lägga pengarna på), vad ska då dessa stackars flickor falla tillbaka på? Har de ens gått ut skolan? Vilket företag skulle vilja anställa de?
Kanske startar de en Facebook-Club, "Föredetta Bloggerskors Plastic Club". De kunde ha en egen liten bloggcirkel där de dissar varandra, skryter om på vilka clubar de fortfarande är V.I.P, träffas ute på krogen, ha en catfight innan de raglar vidare till någon efterfest där en rik äldre "ful gubbe" bjuder de på både det ena och andra, i utbyte mot både det ena och andra....ragla hem framåt småtimmarna, för att börja om lika dant vid lunchtid dagen efter.... eller vänta nu....det här känns bekant. Det är ju så de lever nu, ju!
Och det,mina vänner, ser flera hundra tusen småtjejer upp till när de läser de här hot-not tjejernas bloggar. (försökte komma på ett ord som beskriver den här typen av blonderade, tuttlisor med sugfiskläppar men kom inte på något annat än att de definitivt INTE är hotta NÅGONSTANS. Alltså blev det HOT-NOT!)

Det senaste tycker jag verkar vara att flera unga killar poppat upp på bloggmarknaden och är, om möjligt, ännu värre än tjejerna. Dessa killar har, nästan genomgående, varit med i någon vulgär TV-såpa för att bli kända. Killarna pratar kanske inte lika mycket skit om andra, som sina kvinnliga kollegor, men tycker ofta om att visa sig nakna, berätta om tjejer (ofta ovan nämnda bloggerskor) som de haft sex med, samt fördumma sig själva genom att berätta hur mycket sprit de druckit, hur många fester de hunnit med senaste veckan och hur länge de varit uppe! Precis som när man var liten och skröt om att man fått vara uppe jätte sent vid något speciellt tillfälle. Tydligen är det också viktigt att berätta hur man mår dagen efter festen. Ju vidrigare baksmälla desto coolare är man. (Borde det inte vara tvärtom? En riktig man klagar väl aldrig över en liten baksmälla? Han partajar till 4, sover en timme, upp igen klockan 5, dricker 4 råa ägg,  hugger ved, skjuter en älg, räddar 18 kvinnor i nöd med bruten armar, och allt detta gör han utan att en enda gång beklaga sig över sin baksmälla. Det är en riktig karlakarl det!

Dessa unga killar och tjejers bloggar borde ligga under kategorin vuxeninnehåll (även om det är barn som skriver) Jag skulle definitvt INTE vilja att mina barn läser skiten de skriver. Det finns ju föräldralås på datorn som gör att inte barnen kommer åt visst, olämpligt innehåll. Den här typen av bloggar borde sannerligen vara klassat som det. (Nu skulle de må om de läste det här. Det är väl deras ultimata mål, kan jag tänka.)

Missförstå mig nu inte. Jag dömmer på inget sätt dessa tjejer (och killar) egentligen. Men jag ställer mig mycket frågande till var deras föräldrar är i det hela. Samtycker de till att deras 16-20 åringar skönhetsopererar sig, viker ut sig för hundratusentals människor, att de festar, är ute halva nätterna och har ett språk som värsta sjörövarna? Antagligen inte. Det får vi i alla fall hoppas att de inte gör.

Om det är någon känd bloggerska som känner igen sig i min beskrivning, måste man väl ändå ge den tjejen credit för att hon har en sån självinsikt och förstår att det är henne jag beskriver som IQ-befriad skitunge med för stort av allting. För stora tuttar. För stora läppar. För stora drömmar. För stort ego. Och alldeles, alldeles för stort behov av att synas!
Här kommer några kända bloggare och bloggerskor. Någon/ågra av dessa passar in i kategorin enligt ovan, men några av dessa bloggare/bloggerskor har faktiskt helt OK bloggar.
Kissie Jockiboi  Amir  Nemo  Paow  Dessie  Cimon 



intressant  Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

dagens vadå? sa...

håller med dig fullständigt :-)
skönt att sticka ut från mängden lite...
rå diggar by the way din blogg!

Lilla Frun sa...

Tusen tack! Vad snällt av dig!
Jag kikade, såklart, in på din blogg också. Vilken snygg ny design du fått. Vet ju inte hur din gamla såg ut men den nya är så fin!
Jag gillar verkligen din blogg jätte mycket också, och kommer definitivt tillbaka!
Om du vill hjälpa mig igång med bloggen (den är ganska ny)skulle jag vara supertacksam om du ville ställe någon kul fråga i min Gästbok. Det är svårt att hitta på ämnen att skriva om ibland, så all hjälp är tacksamt!
Något jag kan göra för dig?
Ha det gott
Lilla Frun

eantonia sa...

Håller med, bra skrivet! :)
Kul att hitta hit btw :)

svara gärna i min blogg så jag hittar hit igen..svårt att komma ihåg alla bloggnamn :)

Dunken.se
http://lillafruns.blogspot.com/