Menybar

fredag 19 november 2010

NU ÄR VINTERKRÄKSJUKAN HÄR....PEPPAR PEPPAR......

Årets vinterkräksjuka är här
På sena kvällssändningen av T4 Nyheterna, sa de i går kväll, att de första fallen av vinterkräksjukan rapporterats. Epidemin brukar vara i två, tre månader ungefär, och beräknas vara i full gång om ca: 1 vecka.

Fy, sjutton, säger Lilla Frun. Jag hatar kräksjukan! Först tror man att man ska dö. Sen vill man dö! Hellre har jag 40 graders feber, halsfluss och ledvärk, än denna mardrömslika sjukdom. Ta i trä, jag brukar klara mig. (Det skulle jag inte ha sagt, va? Nu kommer någon där uppe att straffa mig....)

Alltså har vi mer än två månader kvar att hela tiden gå och känna efter. "-Mår jag inte lite illa, i alla fall..."Nu tyckte jag precis att det mullrade illavarslande i magen...."
Det läskiga är ju att man inte blir immun, bara för att man haft det en gång. Eftersom det finns massor av olika "stammar" kan man drabbas om och om och om igen! 

Hygienen är jätte viktig om
man drabbas av vinterkräksjukan
Väl det sätter igång i familjen är det ju ett jädra ståhej också. För det första: Tillhör ni också skaran som inte kan höra talas om vinterkräksjukan, utan att saliven rinner till i munnen, kallsvetten bryter fram, illamåendet sitter i jämnhöjd med tonsillerna...och du bara VET att du kommer vara en av de som drabbas?
Väl någon i familjen fått influensan, är jag nästan manisk i mitt städande och fejande för att desinficera och hålla rent. Händer och toaletter ska spritas. Sängkläder och nallar ska tvättas. De drabbade barnen får luftpussar och maken får klara sig utan.

Blir ni också förbaskade på föräldrar som skickar sina ungar till skolan dagen efter, eller t.o.m samma dag som ungarna kräkts. Förra vintern sa en mamma till mig när vi träffades på skolgården på morgonen innan skolan  började "- Lisa (fingerat namn) har spytt hela natten fram till 03.00. Men sen har hon sovit, så då
 tänkte jag att hon kunde gå till skolan. Jag bara måste jobba i dag." Va? Vilken apmamma!
Är det då så konstigt att epidemin sprids?
Inkubationstiden är 12-48 timmar och den som varit sjuk kan sprida smittan upp till 2 dygn efter symtomfrihet.


Det finns några bra husmorstips om hur man dels kan undvika smittan, men också smittspridningen:
  • Det första är att ha god handhygien.
  • Svälj 7-10 hela vitpepparkorn / dag. Det rekomenderas t.o.m av Smittskyddsinstitutet.
  • Själv köper jag någonting på Apoteket, receptfritt, som heter Trevis. Det är egentligen för turistdiarée, men funkar lika bra vid vinterkräksjuka. ( Skulle du redan vara smittad, går det över på ett par timmar med Trevis)
  • Stanna hemma från jobb,skola och dagis, minst 2-3 dygn efter symtomfrihet. Ingen vill ha dig på jobbet i alla fall, så ha INTE dåligt samvete. Passa på att pyssla lite hemma, när du känner dig bättre!
  • Inte stoppa saker i munnen, som t.ex. pennor, glasögonbågar.....ja du vet själv vad du brukar stoppa i munnen,som inte ska vara där.
Jag hatar vinterkräksjukan!

intressant  Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Dunken.se
http://lillafruns.blogspot.com/