Menybar

fredag 26 november 2010

ANDRÉ POPS BLIR ÅRETS JULVÄRD I SVT PÅ JULAFTON

Andrée Pops blir årets julvärd i SVT
André Pops har valts till årets julvärd på SVT.
Han är säkert en mycket trevlig och mysig kille, men för oss som inte är särskilt sportintresserade eller tittar på Vinterstudion är han tämligen anonym.
Nu hävdar säkert vän av ordningen att många inte är inredningsintresserade, och då inte vet vem Ernst Kirchsteiger är. Eller Anne Lundberg, alla ser ju inte Antikrundan. Må så vara, ingen kan ju vara känd av alla….

I vår familj hinner vi inte sitta speciellt mycket framför TV:n på julafton. Vi är tacksamma om vi hinner med Kalle Anka, och Kalle Anka på julafton är ju heligt! Åtminstone för min generation, och kanske generationen före oss.
Men, för våra barn, är det inte alls lika viktigt.
Barn av idag har fullt av barnkanaler och DVD-filmer och längtar inte ihjäl sig efter att titta på Askungen eller att se Snövit dansa med dvärgar.
Hos oss är det nog mest maken och jag som tittar. Och mormor förstås! Hon tittar av sentimentala skäl och drömmer sig bort till 70-talet, när hennes egna små telningar skrattade åt Kalle Anka och tjuren Ferdinand.
Vi ungar på den tiden var sannerligen inte bortskämda med tecknade filmer eller barnprogram dygnet runt. Vi längtade efter Drutten och Krokodilen och Hedvig med långa näsan!
Morfar slår sig också gärna ner framför Kalle Anka på julafton, och han drömmer sig också bort! Fast bakom slutna ögonlock. Den lilla snapsen till sillen gör ju sitt!

Hade jag personligen fått välja julvärd till SVT måste jag erkänna att det inte hade varit särskilt lätt, eftersom det måste vara någon med SVT-anknytning. Jag tror jag hade valt Peter Settman, eller Kristian Luuk. Mysiga killar båda två. Dessutom har herrarna så härlig humor, och för mig är det vad julen handlar om. GLÄDJE!

Jag vet att det är många som sitter ensamma på julafton och känner glädje över att ha en trevlig och vänlig medmänniska att fira med, även om det bara är via TV-rutan.
Arne Weise, som själv agerat julvärd i 30 år tycker att André Pops är ett gott val, men som Arne uttryckte sig ” han är inte lika mysig som jag”.
Tja, jag tycker att André kanske trots allt är en fräschare och modernare kille än Arne, som de sista åren mer verkade tillhöra rekvisita förrådet, på SVT! 

I klippet nedan kan ni ser hur Andrée känner inför julafton och sin roll som julvärd. Jag tycker han verkar vara väldigt ödmjuk och gullig och kommer säkert klara uppdraget galant!
Lycka till André, du blir säkert en mysig julvärd och kanske hinner vi slänga en blick på TV-n innan tomteluvan åker ner över ögonen! Från oss alla till er alla: En riktigt trevlig 1:a Advent!



 Läs intervju med Andrée Pops här
Läs vad Arne Weise säger om Andrée Pops som julvärd


intressant  Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

Dunken.se
http://lillafruns.blogspot.com/