Menybar

måndag 18 oktober 2010

Hur skalar man ett ägg enklast äggentligen?

Datum:  Måndagen den 18 oktober 2010, 15:04:18
Namn:  Sömnlös


Hej idag igen! (Ingen behåringsfråga idag!)Idag är jag arg på färska kokta ägg. Riktigt arg. Det GÅR inte att avlägsna skalet utan att få med stora bitar av ägget också. Vad göra???

Sömnlös


Hejsan Sömnlös! Kul att höra från dig igen!
Jag har hittat massor av bra tips på hur man får skalen att lossna lätt på kokta ägg.
Ett tips är att lägga det kokta ägget på ett bord och pressa, inte för mycket, bara tillräcklgt för att skalet skall gå sönder. Sedan rullar man ägget med samma kraft så att det går sönder runt om. Sedan är det bara att ta av skalet
Ett annat tips är att ha salt i vattnet när man kokar ägget.
Har du provat att hålla det färdigkokta ägget under rinnande kallt vatten? Först under ca:20-30 sekunder och sedan under tiden du skalar ägget.
På något ställe läste Lilla Frun att om ägget är för färskt lossnar inte skalet. Anledningen är att ju äldre ett ägg är, desto större blir "luftbubblan" i ägget och därmed vidhäftningsförmågan vid skalet. Ett färskt ägg nedsänkt i vatten sjunker helt till botten medan ett ruttet flyter. Däremellan finns olika stadier.
Det bästa tipset måste ändå vara det här trixet i filmen. Coolt eller hur?(Följ länken nedan om inte filmklippet ovan)
Mitt näst bästa tips är att helt enkelt låta bli äggen. Ha leverpastej på mackan i stället. Du blir ändå bara dålig i magen!:)
Ägga, gägga släng dig i vägga, som min gamla moster sa en gång!
Kram / Lilla Frun


1 kommentar:

Sömnlös sa...

Oj, oj, oj! Vilket trick! Det där måste jag verkligen lära mig!!! Äggtrick, knävelborre och högläsning om hur man krymper huvuden - det borde verkligen kunna göra mig till festens medelpunkt nästa gång jag går på party. Eller vad tror du? ;)
För övrigt tror jag att du har rätt när det gäller val av pålägg. Jag BLEV dålig i magen. Leverpastej nästa gång. No more eggs.
Ägga bägga slå arslet i vägga!
Kramar från Den Sömnlöse

Dunken.se
http://lillafruns.blogspot.com/