Menybar

måndag 18 oktober 2010

Har hickan med simultanförmågan att göra?

Datum:  Måndagen den 18 oktober 2010, 08:32:34
Namn:  En med hicka


Hej Lilla Frun, Jag har en till synes kanske konstig fråga, angående hicka, som jag inte lyckas få svar på men som jag innerligt hoppas att du kan hjälpa mig med. Ingen fråga enligt dig är ju för dum. Frågan gäller inte själva hickan isig utan varför många personer enkelt kan ”bota” sin hicka genom t.ex. att bli skrämda, hålla andan osv., medans INGA huskurer biter på andra. Jag tillhör den sista gruppen. Hickan kan sitta i timmar. Vi är ju alla lika skapta och borde ha samma förutsättningar att ”bota” hickan, eller?
Du behöver inte lägga ner tid och energi på att förklara hur hicka uppstår mm för det har jag redan läst. Ber bara om ett svar, i fall du vet, varför inte alla kan ”botas” med enkla husmorsknep.
Mvh
En med hicka

Hej,
Mitt svar på din fråga kommer inte på något sätt vara vetenskapligt bevisat, utan är bara Lilla Fruns egen teori. Hicka beror på sammandragningar i diafragmamuskeln i mellangärdet.(Det är så klart vetenskapligt bevisat) Vad som händer när man hickar är att något irriterar diafragman. Man kan få hicka av t.ex. starkt kryddad mat, alkohol, att du skrattar häftigt eller andas in kall luft. De flesta "husmorstips", för att sluta hicka går ju ut på att avleda tankarna från hickan. T.ex. plocka upp 3 hårstrån på huvudet med vänster hand,

 stå på händer, stå på händer och drick ett glas vatten, håll andan, eller du får 10:- om du hickar igen. Allt handlar alltså om att koncentrera sig på något annat än hickan. Så länge man tänker på att hicka, så hickar man. Troligen är det så att när du slappnar av och fokuserar på annat, slappnar också diafragman av, och man slutar hicka.
Lilla Frun tror alltså, att du behöver tänka på något annat. Kanske tycker du att hickan är så obehaglig att du tänker på den hela tiden.(Försök i så fall "glömma" hickan ett tag.)
Lilla Frun tror, att det som skiljer människor som får hicka åt är att en del fullständigt går upp i utmaningen att t.ex. stå på händer, hålla andan så länge som möjligt, plocka hårstrån på huvudet osv. De kanske rent av MÅSTE koncentrera sig väldigt mycket för att klara av sin "nya sysselsättning". Andra, däremot, kanske har en större simultanförmåga, och klarar av att göra de "nya" sakerna utan att sluta tänka på hickan. 
Ja, det här var Lilla Fruns teori. Alltå inget vetenskapligt bevisat.
Hoppas att mitt svar i alla fall kan hjälpa dig något med hickan.
Ha en underbar dag / Lilla Frun "Hick"






Menar du att jag har koncentrationssvårigheter när jag inte slutar hicka om jag t.ex. plockar 3 hårstrån så är det helt fel. Jag kan vara 100% koncentrerad under lång lång tid men hickan är fortfarande kvar inte bara för mig utan för många andra som får hicka. Jag tackar för ditt försök att svara på min något udda fråga men tyvärr tror jag frågan kommer förbli obesvarad.Inte ens överläkare på Karolinska institutet kan svara på denna fråga (bara så du vet).
Mvh
En med hicka 
 

Hejsan!
Nej, jag menar absolut inte att du har koncentrationssvårigheter. Tvärtom! Jag måste verkligen ha uttryckt mig klumpigt. Jag menar att de som just har lite svårt med koncentrationen måste fokusera så mycket mer på att göra saker, typ plocka hårstrån osv. (Därför funkar denna avledningsmanöver ofta väldigt bra på barn. De behöver ju ofta koncentrera sig väldigt mycket för att klara både fin- och grovmotoriska övningar.)
Kan man kanske uttrycka det så, utan att såra någon annan läsares känslor, att de som har en hög intelligens och alltså kan klara att göra flera saker samtidigt utan problem, inte behöver koncentrera sig lika mycket och "klarar därför av" att både hicka och göra andra saker under flera timmar. Om mina barn har hicka, sitter de bara där. ( Möjligen klarar de av att gnälla om hickan) Men någon annan aktivitet blir det inte förrän hickan gått över. De klarar bara att koncentrera sig på en sak i taget, och i det här fallet blir det hickan.

Jag, Lilla Frun, är själv en långhickare och ibland lider jag verkligen av att hicka. Jag får kramp och det knyter sig i både mage och hals. Att det dessutom låter som jag har en utsvulten säl i halsen gör ju inte saken bättre.
Jag förstår ju så klart att Lilla Fruns teori, just bara är en teori, speciellt om de inte kan reda ut problemet ens på Karolinska.
Men jag gillar tanken på att vi "långhickare" är lite smartare och har en lite större simultankapacitet än andra hickare! Ha ha!
Ha det så bra!
Mvh Lilla Frun

Inga kommentarer:

Dunken.se
http://lillafruns.blogspot.com/