Menybar

tisdag 28 september 2010

Attack mot gräsätare, hemorrojder och rivjärn i rumpan!

Frågan löd:

Gräsätare
Till Lilla Fruns Gästbok. Ibland blir jag så förvånad över all mänsklig kreativitet. Tänk att komma på en så trevlig idé som din blogg. Jag är 68 år gammal och ju äldre jag blir ju mer förstår jag att jag inte kan något. Nu har jag ju dig som jag kan fråga till råds. Här kommer en akut fråga. Jag har en massa små gräsätare som håller på att göra livet surt. Har du någon erfarenhet av dessa små kryp. I så fall skulle jag vara Lilla Frun tacksam för råd om hur man stoppar deras framfart och kraftiga attack. När de anfaller som värst brukar jag ta slangen och ge dom en dusch. Man kan svimma för mindre. Den där fram kan man slå knut på, men det går ju inte där bak. En annan fråga som jag vill ställa Lilla Frun är hur man sköter en Änglatrumpet. De små gräsätarna gör inte precis att man tror man har en änglatrumpet Min låter inte alls änglalikt. Mer som en bastuba. Den doftar inte i heller änglalikt. . Det är nästan som man tror att djävulen sitter där på lur.Jag har hört talas om någon som halshögg änglatrumpeten nästen vid roten. Men den kom visst tillbaka I ett sämre skick ån tidigare. Vad ska jag göra? Tacksam om Lilla Frun har svar på dessa frågor. Är det gödningen där är fel på eller? Tacksam för skyndsamt svar för snart kommer en ny attack av de små krypen. Högaktningsfullt Kalle på språnget


Kära Kalle,
jag ska försöka besvara din fråga utan att för den skull avskräcka mina andra bloggläsare! Jag är inte helt 100 på om du skriver denna fråga med fula baktankar eller inte. 1.Vill du försöka få mig så generad att jag låter bli att svara, vilket perverst nöje du nu skulle få av det. 2. Vill du få mig att svara och sedan ha roligt åt mitt stapplande svar, eller 3. Vill du helt enkelt veta! Jag väljer alternativ 3, eftersom jag som Lilla Frun måste utgå från att mina läsare är intelligenta, trevliga och välvilliga. Dessutom är ju Lilla Fruns motto: Ingen fråga är för dum eller pinsam att ställa.( Här ångrar jag mig lite nu)
Så. Som svar på din fråga om gräsätare, vill jag härmed bara förtydliga för andra, mindre bevandrade i just dessa frågor, att jag utgår från att det är hemorrojder du vill ha tips om. ( var tvungen att kolla upp stavningen. Inte varje dag man skriver det ordet.)
Jag har letat, kollat upp och satt mig in i ärendet och som jag förstår det är dessa "gräsätare" som du, Kalle, vill kalla dom, ett gissel för dom som drabbas. Jag har förstått att dom gör vansinnigt ont, både när man ligger, står och går. Värst borde det väl vara att sitta, kan jag tänka! Och bajsa såklart! Som ett rivjärn i rumpan! Jag blev dock lite förvånad i min faktajakt på hemorrojder. Jag har alltid trott att dom liksom sitter på utsidan, men det är visst bara ett fåtal personer som har "synliga" hemorrojder. De allra flesta har dom en liten bit upp i rumpan. Anledningen till att man "får besök" av dessa parasiter kan t.ex. vara efter en förlossning, (men det Kalle har väl inte du varit med om) eller att under en längre tid varit hård och trög i magen. För att undvika problem av denna art är det alltså väldigt viktigt att sköta sin mage ordentligt. Äta nyttig och bra mat. Mycket fibrer, dricka mycket vatten, och se till att magen hålls i trimm. Skulle man ändå ha problem med trög mage finns det massor av husmorstips man kan ta till, som t.ex. att dricka ett par matskedar matolja varje dag, katrinplommon, messmör osv. Hjälper inte husmorstipsen, se till att gå till doktorn. De har massor av bra pulver dom kan skriva ut som man kan ta. Men detta, med trög mage, är en helt annan fråga som jag gärna besvarar mer ingående senare, om bara någon ställer frågan. Men om man, som i ditt fall, Kalle, redan drabbats av dom besvärliga små krypen finns det några tips och trix som jag hittade på nätet. Drick massor! Har du mycket ont, hjälper det faktiskt att duscha de små illbattingarna, precis som du skrev att du gör. Helt rätt! Eller kan man lägga sig i ett varmt bad. Det lindrar. Använd smärtstillande salva eller suppar som finns på apoteket receptfritt, typ Xyloproct. Vad jag förstår hjälper väl dessa salver inte nämnvärt, utan vill du ha riktiga grejer ska du be din läkare skriva ut en bedövningssalva som heter Xylocain 2%, som sprutas upp. Då är du komplett bedövad och klarar både dagen och toabesöken. Men se till att INTE pressa om du är trög i alla fall. Det gör det bara värre på sikt. Lös upp skiten både uppifrån, med hjälp av att dricka mycket vatten med ett par msk matolja ( matoljan för att göra det glatt i tarmen) ,eller droppar som finns på apoteket t.ex. Laxoberal, eller linfröolja. Nerifrån kan du  försöka lösa upp med t.ex. vattenlavemang, finns på apoteket, och dessutom spruta upp barnolja så att det blir livat och glatt även från det här hå(l)let. 

OM man har riktigt besvärliga gräsätare som ständigt kommer på besök kan man operera bort dom, vilket jag har en god vän som gjort. Hon sa att det var det absolut jävligaste hon varit med om. Under fler månader hade hon så ont så hon inte visste till sig. Efter förhör på telefon här i eftermiddag, erkänner hon att det INTE var värt det. Men...det måste väl var och en få avgöra, antar jag.
Jag hoppas verkligen att du fått svar på din fråga, Kalle, och att du kan hitta några råd som kan hjälpa dig med dina våndor. Jag håller tummarna för att du kan bekämpa dom!!! Och som svar på din fråga angående Änglatrumpeterna, ger jag svar på hur man odlar och sköter dom i ett senare inlägg, men jag skulle tro att i ditt fall är svaret: Löser sig det ena, ordnar sig det andra!!

Till Attack önskar Lilla Frun

Inga kommentarer:

Dunken.se
http://lillafruns.blogspot.com/