Menybar

onsdag 3 november 2010

PUFFA MED SEAN BANAN....PÅ FACEBOOK

Datum:  Tisdagen den 2 november 2010, 21:05:05
Namn:  En trött människa!



Facebook, vilken jävla idè! Får ungdomarna att bli bleka, finniga, tjocka och svettiga. Finns mycket man stör sig på när det gäller facebook.. Men det värsta som finns är när folk puffar en.. Jag har inte ens en aning om vad puffande är, och vad det är bra för....
Så snälla ge mig ett bra svar på vad som menas med att man puffar någon..


 
Hejsan Trötter,
Lilla Frun får en uppfattning av, att trots att du tycker att Facebook är en jävla idé, så har du det ändå själv.
Du vet att det inte är någon lag på att ha konto på Facebook, eller att ens besöka sidan. (Även om man faktiskt kan tro det med tanke på hur många som har det.)
36,4% av alla svenskar har Facebook, och då räknas ALLA in. Man kan ju ta bort alla under 13 år, då det är den ålder som man måste ha för att få ha ett Facebook konto, och kanske de flesta över 80+ också. Tänk er då hur många som faktiskt har Facebook. Sinnessjukt många!
Tittar man över fördelning över åldrar ser det ut så här:
Facebooks olika ålderskategorier

Det är ändå lite facinerande att i Lilla Fruns ålder, 40 år, är det ungefär hälften av alla som har ett konto. (Detta stämmer hemma hos Lilla Frun, där jag har ett konto men inte maken. Alltså 50%)
Själv är Lilla Frun en jätte dålig Facebookare! Jag är väldigt sällan där, men skulle vilja vara bättre! Jag hinner liksom inte med, och avundas alla som uppdaterar, är online, gör olika test, skriver till varandra, ändrar profil, skickar grejer till varandra, och allt annat man kan göra där. Jag har skrivit om Facebook i ett av mina tidigare inlägg. Läs här!
Lilla Frun visste faktiskt inte heller vad puffa betydde. Trodde man lekte Sean Banan, rullade ihop facebooksidan och rökte på... men det var tydligen helt fel!
Att puffa någon betyder ungefär "hej där". Man petar till på någon och visar att "hej, här är jag"
Det verkar som om det är lite som att flirta, fast på Facebook.
Om man tycker någon är snygg, då puffar man för att få lite uppmärksamhet. Puffar den andre tillbaka, har man fått en bekräftelse på att det var ok, och man kan skicka sin
 vänförfrågan. Vad smidigt va? Sånt fanns ju inte när jag var ung.
Då fick man banne mig personligen ringa upp den där snygga killen, först snacka med hans inte lika snygga pappa, för att sedan stamma fram (i bästa fall) om man hade chans. (Det fanns ju heta linjen också, men det var svindyrt och man fick ändå inte uppge sitt namn eller telefonnummer, så vad var det för vits egentligen?)
Nu för tiden finns det ju massor av bra sätt att flirta, ragga och göra sig bekant med folk på.
Sms, till exempel. Så smidigt att bara slänga i väg några ord till någon man vill komma i kontakt med. (Bra att det inte syns att man blir knallröd i ansiktet under tiden)
MSN, fantastiskt bra raggningsställe! Eller hur? Om vi skulle skicka kärleksbrev, på min tid, fick vi skriva det för hand, och stoppa brevet i "den utvaldes" skåp eller bänk i skolan. Sen skrattade troligen "den utvalde" och läste upp det förbaskade brevet för hela klassen!)
Visste ni att det t.o.m finns någon typ av tjänst där man kan, med hjälp av mobiltelefonen, söka andra singlar inom ett visst område. T.ex. om man är på ett café, då kan man kolla om det finns andra singlar, som söker, inne på det cafét, och få upp deras profil och nummer på mobilen. Sen är det bara att köra. På "min tid" hade man olika signaler för att visa att man var singel, typ skramla med nyckelknippan, ha ring i ena örat...eller vänta nu...var det för de som ville tala om att de var homosexuella?
I dag finns massor av bra sätt att ragga. Först tänkte jag att alla dessa sätt är ganska osociala och borde det inte hämma ungdomar och göra de blyga och tafatta när de väl träffar någon irl. (In real life, för er som inte läste mitt inlägg om slang på nätet. Läs det här ) Men faktum är att ungdomar av i dag, är betydligt mer framåt och tar för sig av livet på ett helt annat sätt än vad vi gjorde i samma ålder. Go kidsen!

Hoppas du, Trötter, ställde din fråga för att du själv blivit puffad. Då finns det alltså någon där ute som vill få din uppmärksamhet! Lycka till! /Lilla Frun


 

Fakta hittade jag bl.a. på www.joinsimon.se
intressant.se Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Dunken.se
http://lillafruns.blogspot.com/