Menybar

söndag 28 november 2010

DET ÄR ETT JÄVLA VÄDER I DETTA JÄVLA LAND!

Väderleksrapport

Ett jävla väder rasar i detta jävla land
för alla jävla masar på Siljans jävla strand
Varenda jävla skåning i Malmös jävla hus
har stängt sin jävla våning i stormens jävla sus
I Smålands jävla städer och Lapplands jävla fjäll
Är det ett jävla väder i denna jävla kväll



intressant  Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Denna dikt brukar min mamma dra till med när det är ett jävla väder, och det händer det ju att det är emellanåt.
Visst är vi förskonade från verkliga katastrofer, som tsunami, vulkanutbrott, översvämningar, jordbävningar och andra verkliga katastrofer, men ändå har vi en hel del problem i vårt avlånga land.

Vi kan aldrig lita på vädret. Vi kan aldrig planera utomhusaktiviteter.
På sommaren är det regn som sätter käppar i hjulen och på vintern snökaos.
Bröllop och stora sommarfester, som planeras månader i förväg och när man är i planeringsstadiet ser man strålande sol och ljumma vindar framför sig. Det ska bli så fantastiskt fint.
Partytälten bokas, fågelsången tas för given, ja och sedan står man där med skor som kippar i blötan, frisyrer som droppar och man springer hukad under paraplyer.
Vilken fest! Ett minne för livet! Efteråt kan man skratta åt eländet, men just då är det inte lika roligt.

Vintern är absolut inte bättre!!! När man planerat en bilresa är vägarna i det närmaste oframkomliga på grund av snöyra och vallar som blåser upp.
Det ligger långtradare kors och tvärs och över vägarna som stoppar upp trafiken i timtal. 

Att ta tåget istället är ju inget att tänka på, om man inte vill sitta på järnvägsstationen timme efter timme på grund av förseningar.
Visst är det konstigt; vi bor i ett vinterland och SJ har inte fattat att de måste hålla hög beredskap och se till att tågen går i tid. Nej, istället blir det inställda avgångar och en del tåg tas ur trafik!

I dag hade jag lovat barnen att gå på stan och titta på julskyltning och delta i mysiga aktiviteter, kanske träffa tomten och lämna sin önskelista. Nog hade jag tagit mig ner till stan, men jag hann ju sjotton inte efter
 att skottningen tagit halva dagen! Så vad bidde det av dagens tur ner på stan? Det bidde ingenting ( som skräddaren sa när han skulle sy en kostym och det inte ens blev en tumme till vanten; det bidde ingenting!)

Fjällsemestrar är ju något de flesta längtar efter, precis som jag!
Man ska åka skidor i gnistrande snö, kanske sitta invirad i en pläd och sola sin bleka näsa. Härliga dagar!!

Men. många är väl de gånger man sitter inne i sin fjällstuga och spelar spel och tittar på TV när snöstormen yr runt knuten!
Jag minns en gång när jag var barn och vi tillbringade en vecka i fjällen. Det var 40 grader kallt varenda dag. Inte en kotte i backen, mer än min bror och en engelsman.
Liftarna hölls igång för att de inte skulle frysa fast, brorsan hade fått nya skidor som måste testas och engelsmannen hade kommit till Sverige för att åka skidor, och då jävlar anamma skulle han åka!

Sverige ÄR fantastisk, men inte alltid. Ett jävla väder rasar i detta jävla land…, även om jag måste säga att jag tycker det är riktigt mysigt! Hellre massor av snö, än grått, dassigt, blåsigt vinterväder. Är det vinter, så ska det vara vinter. Dessutom älskar barnen att vara ute...igen! Det har de inte gjort sedan i september!

Så njut, denna 1:a Advent!!
Tänd ett ljus, ta ett glas värmande glögg och dröm dig bort till sommaren, när solen alltid skiner, badvattnet är härligt och vinden fladdrar lite lagom i seglen. För visst blir det så ?!



2 kommentarer:

Wassen sa...

Hej Lilla Frun !

Vet inte hur jag slank in på din blogg ? Men här är jag nu.

Vi har precis gjort det som du rekommenderar i slutet på din blogg. Men här är vädret riktigt bra, minus 12 grader och klart lugnt väder med bara 2 dm snö och ganska väl plogade vägar.

ha en bra Söndagkväll !

Anonym sa...

Har emma en blogg???

Dunken.se
http://lillafruns.blogspot.com/