Menybar

fredag 26 november 2010

BRAZILIAN BLOWOUT...HÄNGER PÅ HÅRET!

Det hänger på håret….
Brazilian Blowout är en behandling av håret som gör att frisyren ser nyfönat ut i flera månader!!
Visst låter det fantastiskt?! Helt otroligt!
Men, som med det mesta, finns ju alltid ett MEN….

Låt mig ta det hela från början:
Metoden som kallas Brazilian Blowout innebär att håret prepareras med ett proteinlager som jämnar ut hårstråets fjällskikt. Därefter fönas och plattas håret med hög värme, ca 250 grader. Nu är håret slätt och blankt och man kan glömma frisyrproblem  ända upp till otroliga tolv veckor!!!

Visst kostar det en slant, så där 3000:- för en behandling. Sedan måste man så klart ha lite specialschampo och balsam för några hundringar.
Men det kan det väl vara värt för att kunna stiga upp nyfrissad varenda morgon flera veckor framöver!

Lilla Frun blev helt salig när hon först hörde om denna fantastiska upptäckt. Att föna och fixa håret är bland det värsta jag vet, det tar ju sådan tid, så kunde jag slippa eländet i upp till 12 veckor, skulle det ju vara fantastiskt, tyckte jag.....först....men läs vidare så får ni se varför jag ändrade mig...Behandlingen är mycket populär i USA, och nu har även flera salonger i Sverige tagit till sig metoden.Massor av såväl Hollywood stjärnor som svenska kändisar använder Brazilian Blowout.


MEN, nu kommer det ett STORT MEN!
På senare tid har mycket kritik riktats mot behandlingen eftersom den anses innehålla höga halter av det cancerframkallande ämnet formaldehyd. (jag läste bl.a att brazilian blowout innehåller 4,85%, formaldehyd och den totala godkända halten är 0,2%)
De flesta frisörer pratar naturligtvis för sin sjuka moster och hävdar att metoden är helt ofarlig! Hur sjutton de nu kan veta det?!

Jag läste, i en artikel, att flera salonger i USA har speciella rum för behandling med Brazilian Blowout, och andra har installerat fläktar som blåser ut luften i närområdet.
( Hur kul kan det vara för folk som helt ovetande andas in dessa partiklar utan att veta vad de utsätts för?!)
På en del salonger i USA använder både frisör och kund gasmask!!!! (Nej, men det är helt ofarligt! Vi har bara på oss gasmaskerna för att vi tycker det är så sexigt....not) 

 I Kanada har en advokatbyrå lämnat in en stämningsansökan från kvinnor som anser sig drabbade i form av håravfall och allergier.
Någon innehållsdeklaration vill företaget som tillverkar Brazilian Blowout inte lämna ut, vilket gör i alla fall Lilla Frun väldigt misstänksam.

Ingen kan väl ha undgått att Brazilian Blowout fått mycket uppmärksamhet, och det mestadels negativ sådan. (ja inte på resultatet på håret, där verkar ju alla vara nöjda), men för innehållet i produkten!
Jag såg en annons på blocket där man kunde köpa produkterna för att göra en egen behandling...hemma! Modiga flickor som riskerar livet för att vara snygga i håret!

Enligt vad jag kunnat läsa om ämnet, sägs det att det finns 2 olika sorter av Brazilian Blowout. En äkta vara, som sägs vara helt ofarlig, hm! och en "fusk" variant, som då sägs vara den som är den farliga blowouten. Men OM nu det stämmer, hur vet man då att man får den "rätta"?
Om jag var frisör, och hade satstat stora pengar på att köpa in dessa produkter, och sedan kom det information om att det var skadligt. Då skulle jag också hitta på ett rykte om att "min" variant minsann var ofarlig.
Och de desperata tjejerna, som gör vad som helst för att vara snygg, väljer självklart att tro på den historia som passar de bäst!

Nu kommer min fundering: Ska man verkligen ta till sig all skit som kosmetikaindustrin prackar på oss?! När ska vi sätta ner foten och betacka oss för tillsatser i läppstift ,hudcremer, hårprodukter…
Vilka mystiska tillsatser finns det i produkterna? Ingen som vet, ingen som vet..
De flesta stora kosmetikaföretag använder något som kallas nanomateria . Okända små partiklar som tar död på laberatorieråttor!!! Och det smetar vi obehindrat in oss med.

Vi låter lura oss därför att vi vill bli så fräsch och vackra som möjligt. Vi blundar för rapporter, innehållsdeklarationer, och all den negativ information vi får. Vi vill liksom inte höra på det örat!
Men vad vet vi om konsekvenserna? 

Det mest HÅRRESANDE med hela den här grejen är att vi inte har en aaaaaning om konsekvenserna.
Kan t.ex. en Brazilian Blowout for the head, bli en Total Blowout of the head?

intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej och ett stort tack för ditt inlägg om brazilian blowout! Hoppas verkligen att många hittar till din blogg. Jag är själv frisör, och hörde talas som denna produkt för ett par år sedan, och funderade starkt på att ta in den och även bli leverantör i Sverige, men efter de alarmerande rapporter som visas på webben samt de säkerhetspappar som jag beställde från företaget i USA, gjorde att jag blev riktigt rädd och bestämde mig för att aldrig använda dessa preparat. Där stod att kund och frisör ska använda ansiktsmask samt väl ventilerade utrymmen, att produkten är cancerframkallande vid upphettat tillstånd (när man använder plattången på) samt att produkten absolut inte skulle komma i kontakt med hårbotten. Trots detta har många salonger börjat med denna behandlingen, vilket jag tolkar som att ingen bryr sig om följderna, bara man får bra betalt....3000 kr för 90 minuters jobb. DÅ försvann både etik och moral! I Canada är produkten redan förbjuden och i USA har en lång process mot företagen som använder dessa produkter påbörjats. Alla innehåller formaldehyd, men då ämnet inte ska ätas utan bara appliceras på huden, är normer och regler inte lika hårda.Ingen salong jag sett använder mask, och vi kan nog tyvärr bara vänta på de hemska följderna......

Anonym sa...

Jag säljer brazilian blowot till privatpersoner.Maila brazilianblowoutenu@yahoo.se

Dunken.se
http://lillafruns.blogspot.com/