Menybar

måndag 11 oktober 2010

Lyckan, kärleken och meningen med livet av Elisabeth Gilbert

Jag har ÄNTLIGEN fått denna efterlängtade bok som jag stått i kö i evigheter för på bibblan. ( Ja, i 2 veckor i alla fall)
Eat, Pray, Love som är denna memoars orginaltitel, har legat femtioelva veckor på New York Times bästsäljarlista. Boken har blivit läst och älskad av framför allt kvinnnor, och blivit en fantastisk framgångsrik bestseller.
Romanen handlar om Elisabeth när hon är runt trettio. Hon är gift, har en fin villa, ett framgångsrikt jobb och planer på barn. Men Elisabeth är olycklig! Man får följa hennes skilsmässa, en destruktiv kärlekshistoria med en yngre man, en depression och hur hon sedan bestämmer sig för att försöka hitta sig själv.
För att på allvar ge sig själv tid och utrymme för att göra detta bestämmer Elisaberh sig för att på egen hand ge sig ut på en lång resa. Hon börjar i Italien där hon lär sig konsten att njuta, av maten och språket. Sedan vidare till Indien där hon på ett ashram hittar sitt inre andliga väsen. I Indonesien, på Bali, finner hon slutligen balans.

Jag har nu kommit en bra bit över halva boken, på 2 kvällar, vilket väl säger allt?!
Elisabeth Gilbert skriver med en sådan fantastisk värme och humor att jag bara inte kan sluta läsa!
Nu har, som ni säkert alla vet, boken blivit film, och huvudrollen spelas av ingen mindre än Julia Roberts.
En av Elisabeths väninnor i boken är svenska och spelas i filmen av vår alldeles egen Tuva Novotny!
Jag har ännu inte sett filmen men lovar att "tycka till" så snart jag gjort det!
Här är i alla fall ett litet smakprov.
Så, mina vänner! Vad tycker då Lilla Frun om Lyckan, Kärleken och meningen med livet?
LIKE or TAKE a HIKE?

Lilla Frun säger : LIKE

Inga kommentarer:

Dunken.se
http://lillafruns.blogspot.com/