Menybar

lördag 2 oktober 2010

LEX NISSE....LIKE or TAKE a HIKE?

Lex Nisse! Har aldrig hört talas om den, men trodde den fanns. Nu när jag har hört talas om den, vet jag att den inte finns. Men tycker självklart den borde funnits. Om ALLA hör talas om den, kanske den slutligen finns.

Jag fick in ett litet tips på ämne att "tycka till om" . Ämnet var Lex Nisse, och tillsammans med tipset följde länken till denna sida http://annmisblogg.blogspot.com/2010/08/lex-nisse.html  LÄS!!!

Alltså, Lex Nisse är som typ lagen om Katters Rätt i Samhället, , och JA det är KRIS, om det är så, att ingen sådan lag finns.
När jag läste Annmis blogginlägg kände jag tårarna hotfullt bränna bakom ögonlocken. Vår familj har för närvarande ingen katt, dock har både maken och jag haft många, både gemensamt och innan vi träffades. Nu har vi hund och två kaniner. Jag gör ingen som helst skillnad på vilket sorts husdjur man har, utan är helt och fullt övertygad om att matte och husses känslor, för sina kära husdjur, är dom samma för såväl katter som t.ex. hundar. Likaväl som katternas känslor är dom samma som hundarnas!
Tänk er in i situationen: Vår söta, älskade cockerspaniel, med sin hängande öron, nötbruna ögon, lurviga päls och en svans som aldrig tycks sluta vifta. Han rymde hemifrån i förra veckan..Jagade en hare, sen försvann han bara spårlöst..
Vi är så glada för att vi har ID- märkt honom. Barnen behöver snart inte längta efter Morris mer, han kommer snart hem. Så snart myndigheterna får in honom. Då kontaktar dom oss. Men, veckorna går, barnen gråter varje kväll och undrar var deras vän, och lekkamrat tagit vägen. Det dom inte vet är att "myndigheterna" struntade i att kolla om Morris hade någon ID-märkning, och när dom inte hittade något hem till den alltid så trofasta Morris, avlivade dom honom.De sa att: Det var bäst för honom", och att "Det var ju bara en hund"
Skulle det få gå till så, tror ni? Knappast! Men det händer varje dag. Med katter över hela vårt land. Detta var ju, som tur är bara en uppdiktad historia för att ni ska förstå, att det finns ingen skillnad.
Det är en kattastrof, att denna kattegori av myndishetsmissbruk kan få förekomma, och det vore väl kattsingen om denna lag inte kom till inom kort!!
Jag har ett litet "but" bara, Jag önskar att fler kattägare skulle ID-märka sina katter, kastrera, ge dom p-piller osv och "ha mer koll" på sina katter. Lösdrivande katter "förstör" ju lite för dom som faktiskt har lite ordning på sin katt. Dom ger katter dåligt rykte, om ni förstår hur jag menar. Därav INTE sagt att det skulle vara katternas fel, nej, det skulle vara lite mer ansvarsfulla ägare till en del katter bara.
Jag blir också förbannad när jag på anslagstavlan på ICA ser lappar uppsatta om "Kattungar bortskänkes" Va??? Det uppmanar ju oansvarsfulla människor att ta sig an en liten sött kattunge, strunta i den vad gäller all form av p-piller, avmaskning, kastrering osv, och sedan, när dom tröttnat på den helt enkelt lämna den någonstans. Inte så konstigt egentligen att, när man tänker på det, myndigeterna inte har resurser att ta hand om ALLA bortsprungna katter. I denna Lex Nisse lag borde det kanske skrivas in någonting om ägarnas ansvar. Dessutom skulle katter vara dyra. Så att bara dom som verkligen ville skulle skaffa en katt,och dessutom skulle den då kännas lite mer "värdefull"!
Kanske kunde myndigheterna bidra med lite subventionering av id-märkning, kastrering, p-piller osv  Då skulle dom kunna "få bort" oönskade kattägare och låta ALLA katter och kattägare ha gott rykte! OM en katt upphittas ÄR den förhoppningvis ID- märkt, och om inte, vet i allafall myndigheterna att detta är en katt vars ägare betalat mycket pengar för den, och säkert är då denna katt både älskad och saknad. Skulle man av någon anledning ändå inte hitta den rätta ägaren skulle inte katthemmen vara överfulla av "övergivna" katter. Då skulle ALLA få  plats i väntan på ett nytt hem.
Men,som sagt, vilken tur att det finns människor som jobbar med KRIS och förhoppningsvis får i genom Lex Nisse inom det snaraste!! Jag önskar er LYCKA TILL och  Tusen Katt för ditt fina tips, Annmi!

LEX NISSE = LIKE 

1 kommentar:

NoOne sa...

Såå Bra inlägg *gråter* & mitt ♥ brister lille Morris :(
1000-Tack för att du valde att ta upp Lex Nisse /Jam Kram & litet "Voff"

Dunken.se
http://lillafruns.blogspot.com/