Menybar

onsdag 13 oktober 2010

PUTS VÄCK, UTAN ATT ANSTRÄNGA DIG!

:O Hej!! Har lilla frun tips på ett bra silverputs?? Vi ska ha gäster på fredag och bestick och ljusstakar i silver är alldeles svarta! Vad göra?? Det ska gå snabbt och bli så där sparkling fint! Vi bor på landet och här finns
bara Häxans silverputs på affärn, och det är himla tråkigt och jobbigt att putsa med!!! Hjälp!! Kram från Tingeling

Hejsan Tingeling,

Jag tycker det är roligt att silverbestick fortfarande används.
Lilla Frun tycker det är jättekul att duka fint när hon har gäster,och använder ofta både de silverbestick vi ärvt, men också andra, mycket finare silverbestick som kommit till familjen på
ett mycket speciellt sätt. Denna lustiga historia avslutar jag detta inlägg med, men först ska
jag ge dig svar på din fråga. Jag har flera förslag på olika husmorstips för att få silvret rent utan större ansträngning..

  • Blanda bakpulver och vatten till en gröt, eller smet som du putsar ditt silver med.Låt sitta ett tag och torka sedan rent med en trasa, eller skölj bort under kranen. ( detta tips har jag inte provat själv)
  • Lägg ut aluminiumfolie i botten av diskhon. Strö ut salt över folien och lägg ner ditt silver. Koka upp så mycket vatten som behövs för att täcka silvret, och häll sedan det kokande vattnet över silvret och folien. ( OBS. Använd gummihandskar) Låt nu bara silvret ligga en stund, helst över natten, så blir det rent och fint utan att man behövt anstränga sig särskilt mycket. ( Detta sätt har jag provat själv,och det funkar jättebra!) Tänk bara på att silvret ska vara fritt från fett innan du lägger ner det i diskhon, annars funkar det inte. (Diska av besticken med yes eller annat fettlösande diskmedel innan)
  • Hittade även ett tips på att putsa med ketchup. Kanske funkar, det är ju extremt frätande, säger farmor Åsa som är tandläkare.Kanske skulle då också cocacola funka som vi hade en fråga om tidigare i dag. Cococola kunde lösa upp rost, så kanske man kan putsa silver med det också. Bara en tanke!
  • Man kan också använda sig av en blandning av de två översta tipsen. Aluminiumfolie i botten på diskhon, men ta sedan bakpulver istället för salt. ( Tror det var så jag gjorde, när jag tänker efter.) På med kokande vatten och låt silvret ligga i någon timma. (Det smutsiga vatten som är kvar när smyckena är rena, bör du hälla i en burk och lämna in där du lämnar in kemikalier eller målarfärg för återvinning.)
  • Det sista, och bästa tipset av alla är att be maken putsa silvret! Så slipper du anstränga dig. ( Har provat det här tipset också, och personligen tycker jag att det är det bästa!)

Något annat att tänka på är att alltid förvara dina silverbestick antingen i besticksfickor (finns att köpa i smyckesaffärer, då håller de sig fina länge) eller i tätslutande påse, då det är luften som gör att dina bestick oxiderar.
Hoppas att något av tipsen ovan ska funka för dig, Tingeling.
Lycka till / Lilla Frun

Ps. Här kommer den lite märkliga historien om våra finaste bestick!
På mitt förra arbete kom det helt plötsligt in 2 män, av utländsk härkomst. Av deras svenska att döma tror jag inte de hade varit i Sverige särskilt länge. De sa att de hade ett stånd ( fniss) på Hötorget i Stockholm, där de sålde allt från frukt& grönt, till presentartiklar osv. De handlade en hel del av vårt företag och betalade fakturan direkt på plats. Precis som de skulle åka kom de tillbaka in med en stor flott skinnväska, och 3 stora kartonger fulla med nya, fina lyxkastruller och stekpannor. Och jag menar verkligen lyx. I portföljen låg de vackraste silverbestick du kan tänka dig. Det var 24 st av varje gaffel, kniv osv, men sedan var det tårtspadar, soppslevar förrättsgafflar mm. Allt som allt skulle jag tro att det var ett par hundra delar. Troligen var bara silvret värt 10-15000:-, och stekpannor och kastruller kanske 5-10 000:-.
Hur som helst, så frågade männen om vi kunde förvara väska och kartonger åt de under ett par dagar, då de hade svårt att få plats med allt i bilen. De hade ju handlat rätt mycket av oss, och de fick lämna kvar även en del av det de nyss inhandlat. Männen skulle komma tillbaka veckan efter för att hämta alltihop. Men veckorna gick och ingen kom. Efter någon månad ringde jag mobilnumret jag fått för att höra efter när de kom, men numret hade upphört. Efter lite mer forskande fick vi veta att männen inte fått visum i Sverige och att de blivit hemskickade. Vi försökte få tag på de men utan resultat. Vi förvarade kartonger och väska i ett förråd under några år, men när vi skulle flytta kontoret tog jag helt sonika hem alla grejer. Det var som rena, rama julafton! Jag undrar förstås varför dessa män åkte runt med de här fina sakerna i bilen, Stöldgods? Det vill jag helst inte tro. Men, fina är besticken i alla fall. Och skulle jag ha gjort något olagligt med att ta hem dem, så hoppas jag att det är preskriberat efter så här lång tid. Annars... blir det till att skaka galler!

/ Kram från Lilla Frun

Inga kommentarer:

Dunken.se
http://lillafruns.blogspot.com/